چگونه سخنرانی را به پایان برسانیم

يکشنبه 3 ارديبهشت 1396
11:47
hadaf

چگونه سخنرانی را به پایان برسانیم

پایانِ سخنرانی یکی از اصلی ترین قسمت های هر سخنرانی است.

این پایان سخنرانیِ ما هست که صحبت های ما رو تکمیل میکنه، و مخاطب بیشترین جزییاتی که در یک سخنرانی به یاد میاره همین پایانِ سخنرانی هست. پایانِ سخنرانی هم به اندازه شروع یک سخنرانی اهمیت داره.

زمانیکه داریم سخنرانی خودمون رو انجام میدیم باید حواسمون به پایانِ سخنرانی باشه که وقت کم نیاریم، حتماً فیلم هایی رو دیدید که وقتی تموم شدند اصلاً متوجه نشدیم که آخرِ فیلم چی شد و میگیم که عجب فیلمِ بی سَروتهی. سخنرانی هم به همین شکله، مخاطب نباید یک همچین حسی براش پیش بیاد و بگه که خُب آخرش چی شد.

چگونه سخنرانی را به پایان برسانیم

جمع بندی و ارائه خلاصه ای از مطالبی که ارائه شد

ما با جمع بندی و ارائه خلاصه ای از مطالبی که در قسمت بدنه یک سخنرانی ارائه دادیم می تونیم یک خلاصه ای از آنچه که در صحبت های ما مطرح شد بیان کنیم.

نکته ای که در این قسمت خیلی مهمه اینه که ما زمانی که به پایانِ سخنرانی می رسیم بهترِ که اگر مورد جدیدی به یادمون اومد دیگه بیان نکینم، چرا که ما وقتی در حال جمع بندی و ارائه خلاصه ای از مطالبی که بیان کردیم هستیم، ذهن مخاطب برای یاد گرفتن نکته یا سرفصلی جدید آمادگی لازم رو نداره.


مخاطب در زمانی که ما در حال جمع بندی و بیان خلاصه ای از مطالب هستیم، در ذهنِ خودش مطالبی که بیان شده رو دسته بندی و جمع بندی می کنه و همینطور در ذهنِ خودش چیزهایی رو که یاد گرفته تجزیه و تحلیل می کنه.

بنابراین یکی از راه های خوب و قدرتمند برای پایان دادن به یک سخنرانی این است که مطالب رو بصورت خلاصه و یا شاید هم تیتر وار یکبار برای مخاطب مرور کنیم.


دعوت به اقدام واضح

مورد بعدی که برای پایان دادن به یک سخنرانی می تونیم ازش استفاده کنیم و واقعا هم تکنیک فوق العاده ای هست، اینه که در پایانِ سخنرانی یک دعوت به اقدام واضح را انجام بدیم.

شاید براتون سوال باشه که دعوت به اقدام واضح اصلا چیه؟

دعوت به اقدام یعنی اینکه از مخاطب بخواهیم که کاری رو در جهت موضوع و هدف سخنرانیِ ما انجام بده، نکته ای که در یک دعوت به اقدام باید در نظر بگیریم اینه که، دعوت به اقدام ما باید قابل اجرا شدن و عملی شدن باشه و همونطور که عرض کردم باید در راستای هدف از سخنرانی ما باشه.

معمولا اینجور دعوت به اقدام ها هستند که در خاطر مخاطبین باقی می مونند. هر چقدر این دعوت به اقدام ها خلاقانه تر و عملی تر باشه می تونه تأثیر زیادی در مخاطب ایجاد کنه.

اگر بخواهم از چندتا دعوت به اقدامِ خوب مثالی بزنم، این موارد می شوند:

مثلا در یک سخنرانی برای سیگار، در پایانِ سخنرانی به مخاطب میگیم که، در جلوی درب خروج یک سطل آبی رنگ هست، اگر واقعا تصمیم به ترک سیگار کرده اید پاکت سیگاری که در جیبتون هست رو داخل اون سطل بندازید و ترک سیگار رو از همین لحظه شروع کنید.

یا مثلا در یک سخنرانی برای حفظ محیط زیست و قطع درختان، سخنران دستش رو خیس کرد و به مخاطب ها گفت، اگر میخواهید که شما هم سهمی در حفظ محیط زیست و قطع نکردن درختان داشته باشید فقط کافیه زمانیکه دستتون رو با آب و صابون می شورید، قبل از اینکه از کلینکس (دستمال کاغذی) استفاده کنید، دستتون رو ده مرتبه تکون بدید (یا به اصطلاح دستتون رو بچلونید) تا آب های اضافه از دستتون خارج بشند و بعد به جای اینکه چندتا دستمال کاغذی بردارید فقط با یک دستمال دستتون رو خشک کنید.

سخنران همه این مراحل رو خودش هم انجام داد تا به مخاطبین نشون بده که واقعا می شه با یک برگ دستمال کاغذی دست خودمون رو به راحتی خشک کنیم.

ما هم در سخنرانی هامون بهتره که کمی خلاقیت داشته باشیم تا بتونیم، دعوت به اقدام های خوب و مناسبی رو در جهت هدف سخنرانی خودمون ایجاد کنیم.


منبع: سایت آموزش سخنرانی ، آموزش فن بیان و فن بیان

برگرفته از نوشته: چگونه سخنرانی را به پایان برسانیم


[ بازدید : 69 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به هدف است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]